Una dintre intrebarile cele mai frecvente ale persoanelor care detin o firma, mai ales a celor care sunt noi in antreprenoriat, este cea legata de modalitatea legala prin care poti folosi banii firmei in mod legal, pentru scopuri personale.
Exista cateva cai legale la care poti apela pentru a reusi sa traiesti cu veniturile obtinute din exercitarea obiectului tau de activitate.
Ca asociat intr-o firma, poti castiga bani din activitate prin distribuirea profitului sub forma de dividende. Trebuie sa astepti finalizarea primului trimestru pentru a vedea daca firma este pe profit, desi cel mai indicat este sa astepti sfarsitul anului pentru a vedea daca firma este pe profit deoarece, dividendele luate in avans trimestrial, trebuie returnate societatii in cazul in care, la sfarsit de an, entitatea nu inregistreaza profit. Cu alte cuvinte, intr-un anumit trimestru poti iesi pe profit si ridica dividende, dar la sfarsit de an se poate constata ca firma a iesit pe pierdere, iar in aceasta situatie, va trebui sa aduci inapoi dividendele. Nu trebuie sa astepti depunerea situatiilor financiare pentru a putea sa iti ridici dividendele obtinute anul anterior, dar cu siguranta nu poti sti care este valoarea acestora decat la inceputul anului urmator. Daca doresti sa scoti dividende trimestrial, este imperios sa discuti cu contabilul tau pentru ca acesta sa intocmeasca toate situatiile financiare partiale si sa stabileasca daca firma ta este pe profit contabil sau nu dupa acel trimestru. Cand se pot primi dividendele trimestriale? Daca plecam de la primul trimestru al anului, perioada ianuarie, februarie, martie, primele dividende ar putea fi luate in luna aprilie, moment in care se poate calcula valoarea acestora si se poate intocmi Hotararea AGA sau Decizia Asociatului Unic de distribuire a dividendelor. Nu uita sa si depui in termen de 30 zile, situatiile financiare partiale la ANAF!
Cu siguranta, te afli in siguranta atunci cand dividendele sunt calculate si aprobate la sfarsitul unui an financiar. Daca ai si alte surse de venit, recomandarea este sa nu te arunci sa scoti aceste dividende trimestrial, mai ales daca esti in primii ani de afacere si nu poti sa estimezi foarte corect cum o sa mearga activitatea firmei tale.
Pentru aceste dividende, urmeaza sa platesti un impozit de 5% din suma repartizata, retinut la sursa, ceea ce inseamna ca, vei primi suma stabilita minus cei 5%. Daca tu nu ai incasat acele dividende, dar ele au fost repartizate in contabilitate, va trebui sa platesti impozitul pana in data de 25 ale lunii urmatoare fata de luna in care ele au fost repartizate. Pe langa impozit, in functie de valoarea dividendelor repartizate, se calculeaza sa contributia la sanatate CASS. Aceasta nu trebuie platita daca valoarea dividendelor se afla sub plafonul a 12 salarii minime pe economie. Daca acesta este depasit, pe langa impozitul de 5%, va trebui sa mai platesti CASS de 10%. Aceasta se va achita chiar daca esti si salariat in cadrul firmei si platesti deja aceste contributii. Calitatea de salariat nu te scuteste de plata acestei contributii si pentru calitatea de asociat in firma.
O alta modalitatea de a scoate bani din firma este aceea sa te angajezi pe tine in propria ta firma si sa scoti din firma bani sub forma salariului pe care aceasta ti-l datoreaza. Insa, salariul produce o cheltuiala substantiala si cu plata impozitelor si contributiilor datorate statului. Aproape 75% din valoarea salariului net pe care tu il vei incasa, va trebui platit suplimentar catre stat.
Cu acei bani, in mod normal, nu poti face ce vrei tu. Pentru tot ce primesti ca avans, trebuie sa aduci in contabilitate facturi care se pot deconta. Desigur, aceste avansuri spre decontare se pot restitui firmei in numerar in contabilitate, sub forma scriptica, fara ca restituirea sa aiba loc cu adevarat si, pana la acoperirea sumei, se pot repartiza dividendele tot in numerar, fara ca acestea sa fie si achitate in mod real. Din punct de vedere scriptic operatiunile sunt legale. Iar atata timp cat, iti respecti datoria fata de stat prin plata impozitelor si contributiilor pe dividende, consider ca este o modalitate cat se poate de legala cu asumarea riscului ca s-ar putea sa nu obtii profit si, deci, nici dividende, si va trebui sa aduci documente spre decontare in contabilitate pentru aceste avansuri incasate sau sa platesti banii inapoi.
Si aici insa nu poti face orice cu banii pentru protocol, iar cuantumul acestor cheltuieli este limitat. Aceste cheltuieli de protocol se fac pentru salariati, pentru colaboratori si clienti, pentru furnizori, cu diverse ocazii, fie ca e o iesire in oras cu un potential client pentru semnarea unui contract, o masa in oras, diverse atentii, bombonele de ciocolata pe care le pui langa cafea atunci cand ai o intalnire de afaceri etc. Atentie insa ca tigarile si alcoolul nu intra in cheltuielile de protocol!
Un asociat poate avea anumite bunuri personale pe care vrea sa le vanda catre firma astfel incat firma sa le foloseasca sau sa faca ce doreste ea mai departe cu acestea. Folositi aceasta posibilitate cu mare atentie pentru ca nu puteti vinde bunurile voastre personale catre firma voastra la orice pret. Trebuie sa va asigurati ca este pretul pietei sau practicat in mod obisnuit pentru starea in care se afla acel bun: daca este folosit, uzat, nou s.a.m.d.
Administratorul sau angajatii pot face deplasari in tara sau in strainatate in interes de serviciu pentru care se acorda diurna. De exemplu, pentru deplasarile in Romania, diurna minima pe zi este de 20 lei, iar in strainatate, diurna pe zi difera in functie de tara de destinatie. Conform legii, valoarea maxima a diurnei, care nu este supusa impozitarii, este de 2,5 inmultit cu suma minima care se poate acorda in tara in care urmeaza sa pleci. De exemplu, pentru Romania, valoarea maxima a diurnei este 2,5 inmultit cu 20 lei, respectiv 50 lei pe zi, fara ca aceasta suma sa fie impozitata. Daca alegi sa acorzi mai mult de 50 lei pe zi pentru deplasarile in Romania, diferenta va fi impozitata. Aceeasi regula este valabila si in cazul deplasarilor in strainatate. Indiferent de locatie, va trebui sa completezi o serie de documente pentru ca deplasarea sa fie justificata si diurna sa fie acordata in mod legal.
Aceasta modalitate de a scoate bani din firma este cea mai putin recomandata de catre un contabil. Acordarea de imprumuturi administratorilor unui SRL se poate acorda in limita a 5000 EUR, in conformitate cu Art. 144 Alin. 4 din Legea 31/1990. Este cea mai riscanta forma de a scoate bani din firma. Desi legea mentioneaza ca este interzis ca administratorii sa fie imprumutati de firma lor deoarece principalul scop al societatii este de a obtine profit din exercitarea obiectului sau de activitate, tot legea este cea care spune ca aceasta nu se aplica in doua cazuri:
si
De aici s-au nascut o serie de interpretari. S-ar parea ca este totul in regula ca firma sa isi imprumute administratorul cu sume de 5000 EUR fara probleme. O alta interpretare spune ca firma ar putea sa imprumute administratorul cu maximum de 5000 EUR numai in cazul in care firma are in obiectul de activitate operatiuni de creditare, adica acorda imprumuturi in mod normal, face parte din activitatea ei curenta si nu acorda acest imprumut administratorului in conditii mai favorabile decat ar acorda clientilor sai sau altor terte persoane. Se spune ca, ar fii indicat ca, inca de la infiintare sa se mentioneze in actul constitutiv al societatii aceasta posibilitate de creditare a administratorului. Altii spun ca este recomandat ca acest contract de imprumut sa se incheie la notar. Toate aceste masuri nu iti asigura, insa, limitarea aparitiei unei consecinte nefavorabile, ca urmare a acordarii unor astfel de imprumuturi. Care ar putea fi riscurile? In cazul unui control fiscal, se poate intampla ca acest imprumut sa fie considerat ca fiind dividende incasate in avans la care se vor recalcula toate impozitele si penalitatile aferente, trebuind achitate catre stat.
Ce inseamna aceasta creditare? De exemplu, la momentul la care ai infiintat firma, aceasta s-a nascut cu un capital social pe care asociatii l-au depus, de 200 lei cel mai probabil. La inceput de drum, firma nu s-ar fii putut descurca numai cu acesti bani. Mai mult ca sigur, asociatii au adus bani de acasa astfel incat firma sa isi poata desfasura activitatea. Daca la momentul la care ai adus bani in firma, ai incheiat un contract de creditare prin care ai imprumutat practic firma cu o suma de bani astfel incat aceasta sa isi poata desfasura activitatea si ai facut aceasta mentiune si cand ai depus banii in contul firmei tale, contabilitatea ta va tine o evidenta a tuturor creditarilor pe care tu le-ai facut vreodata in firma ta, in calitate de asociat. La momentul stabilit in contractul de creditare si, daca societatea va fi in masura sa o faca, tu vei putea sa scoti bani din firma cu titlul de “restituire creditare firma”. Restituirea de creditare nu se poate face daca tu nu ai adus bani in firma cu titlul de “creditare firma”. Daca tu nu ai facut creditari in firma ta, aceasta nu are ce sa iti restituie.
In consecinta, foloseste cu atentie toate aceste parghii pentru a scoate bani din firma, respectand mentiunile legilor in vigoare!