Indiferent ca ai ca motiv, atunci cand iti faci un buget, sa iti poti achita datoria cardului de credit, să economisesti pentru un obiectiv sau să simți că ai controlul asupra banilor tai, vei gasi in mine un ghid bun care te va invata din propria experienta. Sunt o fanatica a bugetelor si practic acest stil de viata din 2016. A imi crea un buget si a-mi stabili prioritatile a insemnat in primul rand a-mi organiza foarte bine viata. Eu stiu in fiecare moment ce cheltuieli cu masina am in aceasta luna, cati bani trebuie sa am in noiembrie pentru schimbat anvelopele, cat imi trebuie in luna mai pentru vaccinul catelului, cati bani imi raman pentru haine si pentru distractie.
Calatoria mea a inceput prin a-mi crea un buget pe mai multe categorii care pentru mine au o relevanta:
1. Incasari fixe din salariu si contracte de colaboare, alocatia copilului, prima de Craciun impartita pe 12 luni, prima de Paste, prima de ziua mea.
2. Capitole de cheltuieli:
a) Cheltuieli cu transportul si aici am trecut cheltuielile cu impozite/taxe/amenzi auto, asigurare auto, rovignieta, combustibil, spalat auto, parcare, taxi/RATB/metrou, avion, piese auto, service auto, servicii de curierat;
b) Cheltuieli cu intretinerea casei: chirie/rata credit ipotecar, intretinere apartament, cablu-tv si internet, energie electrica, gaze, telefon mobil, produse de uz casnic (detergenti, hartie igienica, manusi menaj, saci, servetele, lavete etc.), servicii (electrician, instalator, montaj mobila), cosmetice de uz casnic (produse de ingrijire personala cum ar fii lotiuni demachiante, sampon, balsam de par, betisoare urechi etc.), electrocasnice, accesorii, credite pentru mobila, decoratiuni;
c) Cheltuieli cu sanatatea: consultatii medic, medicamente, analize, consumabile, tratamente;
d) Cheltuieli cu distractia: abonamente, evenimente, inscrieri, filme, muzica, petreceri, calatorii/vacante, spectacole, altele;
e) Cheltuieli cu mancarea: masa in oras, cafea, tigari, masa la serviciu, mancarea pentru casa;
f) Cheltuieli ale copilului: imbracaminte, incaltaminte, cadouri, concursuri, echipamente/rechizite, after-school, dans, costume de dans, fondul clasei, pusculita, cosmetice, accesorii, jucarii, serbare, zile de nastere, activitati extrascoala;
g) Cheltuielile mele personale: imbracaminte, incaltaminte, cosmetica, parfumuri, manichiura/pedichiura, consumabile, accesorii, servicii, machiaj, par, bijuterii, activitati diverse;
h) Cheltuieli diverse: zile de nastere colegi, cheltuieli cu parintii.
Pentru a nu uita nimic si a sti in orice moment cati bani am in portofel si in conturile bancare, pastrez toate bonurile fiscale si, aprope zilnic in mod sistematic, imi trec cheltuielile in buget.
Dupa ce mi-am impartit bugetul in aceste categorii, am simtit nevoia sa imi oranizez si conturile bancare si mi-am mai creat un mini-tabel atasat la buget in care imi trec sumele incasate si retrase in si din fiecare cont. Ideea mea a fost sa imi separ banii care se duc pe cheltuielile uzuale de banii pe care vreau sa ii pun deoparte. Pe contul de debit de la ING pe care mi se vireaza veniturile, pastrez banii pe care stiu ca ii am de cheltuit in luna curenta si mai am inca 3 conturi bancare structurate astfel: contul de debit de la First Bank pentru cheltuieli urgente, contul de debit de la Libra pentru economii si contul de credit de la BCR pentru electrocasnice, mobila/decoratiuni/revizie masina etc.
Senatoarea Elizabeth Warren a facut populara așa-numita „regulă bugetară 50/20/30” (uneori etichetată „50-30-20”) în cartea sa, "All Your Worth: The Ultimate Lifetime Money Plan". Regula de bază este împărțirea venitului după impozitare și alocarea acestuia pentru a cheltui: 50% pe nevoi, 30% pe dorinte și 20% pentru economii.
Cu sinceritate, recunosc ca nu am reusit sa ating aceste procente, dar ma gandesc mereu ce nevoi imi aduc valoare vietii, fac eforturi sustinute sa imi imi schimb unele dintre dorinte pentru a-mi permite ceea ce imi doresc cu adevarat. Nivelul la care am ajuns in acest moment este de 70% nevoi, 20% dorinte si 10% economii.